Onderwijs volgens HOIJ

De Hervormde schoolvereniging (HOIJ) telt drie scholen: Eben-Haëzer, Rehoboth, Ichthus.

Zij worden gekenmerkt door:

• een sterke en duidelijke identiteit, waarin we als kinderen en leerkrachten volgelingen van Jezus willen zijn in woord en daad;
  • een grote nadruk op kwaliteit, waarbij we de ontplooiing van de kinderen in de breedste zin willen stimuleren. Niet alleen kennis, hoe belangrijk ook, maar ook hoe we met elkaar omgaan, dat we er voor elkaar zijn, kortom dat we opgroeien als volwaardige en verantwoordelijke mensen in deze wereld.

HOIJ staat in een lange traditie van christelijk onderwijs. In 2018 hebben we het 100-jarig bestaan van de vereniging gevierd. Vanuit die traditie proberen we in deze moderne en complexe wereld de kinderen zoveel mee te geven, zodat ze goed toegerust hun weg kunnen vervolgen.

Christelijk onderwijs is een prachtige, maar niet altijd makkelijke opgave, die de leerkrachten met veel liefde en inzet vorm geven. De gerichtheid op en de liefde voor kinderen is een basiswaarde voor elke leerkracht binnen HOIJ en dat betekent tegelijkertijd dat we kinderen structuur en een aanpak op maat bieden.

We werken met moderne methoden en deze worden alle ondersteund door digitale programma’s, waar de kinderen al vanaf de eerste groepen mee werken.

Op deze pagina vindt u uitgebreide informatie over onze schoolvereniging. Mocht u vragen hebben, kunt u altijd contact opnemen met één van de schoolleiders.

De Schoolvereniging is te bereiken via het contactformulier.

Raad van Toezicht

De ledenvergadering benoemt de leden van de lokale Raad van Toezicht. De lokale leden van de Raad van Toezicht houden toezicht op het werk van de bestuurder en de wijze waarop zij de school bestuurt. Zij doen dit door de begroting, het jaarverslag en rapportages van de bestuurder te bespreken en goed of af te keuren.

De Raad van Toezicht bestaat op dit moment uit de volgende leden:

• Bert Nentjes
  • Arjen Vahl
  • Jan Meuleman
  • Herman Mulder
  • Kees Vahl

De RVT is te bereiken via het contactformulier.

GMR

Een deel van de taken van de MR is overgeheveld naar de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). Hierin worden zaken besproken die school overstijgend en van belang zijn voor alle scholen van de vereniging Hervormd onderwijs IJsselmuiden (HOIJ). Binnen HOIJ functioneert ook een GMR. De directeur-bestuurder van HOIJ is de gesprekspartner van de GMR.

De GMR is de schakel tussen ouders, personeel en bestuur. Voor ouders en personeel is het belangrijk te weten dat er een GMR is, wat zij doet en wie daar namens hen zitting in hebben. Zodoende kunnen zij bij hun vertegenwoordigers terecht met klachten, vragen of suggesties.

De GMR bestaat uit de volgende leden:

Personeelsgeleding

• Ichthus: Christian Meuleman
  • Eben-Haëzer: Heleen Klaren
  • Rehoboth: Janette Wiersma

Oudergeleding

• Ichthus: Bert-Jan van der Kolk (voorzitter)
  • Eben-Haëzer: Marlies Zandsteeg
  • Rehoboth: Carla de Vries

De GMR is te bereiken via het contactformulier.

Onze Missie

We willen als Hervormde Scholen staan voor christelijk onderwijs, in woorden en in daden. Daarbij is de Bijbel leidend, het fundament. In de tijd van de Reformatie zijn er drie documenten geschreven , die een verdere uitleg geven van ons geloof. Deze documenten noemen we de Drie formulieren van Enigheid.

de Heidelbergse catechismus
de Nederlandse geloofsbelijdenis
de leerregels opgesteld door de synode van Dordrecht
HOIJ ( Hervormd Onderwijs IJsselmuiden ) wil onderwijs aanbieden waarin we het geloof in Jezus Christus als onze Redder, dagelijks in praktijk brengen. Daarop willen we ook aanspreekbaar zijn. Het is heel bijzonder dat we in ons land christelijk onderwijs aan mogen bieden en het is onze taak om daar op een verantwoorde manier vorm en inhoud aan te geven.

Onze Visie

We willen onze identiteit zichtbaar maken binnen het geheel van het schoolleven op onderwijskundig, pedagogisch en levensbeschouwelijk vlak:

• de blijde boodschap van Jezus als Redder staat centraal, in woord en daad
  • elk mens is uniek en gelijkwaardig en wordt met respect behandeld
  • we zorgen samen voor elkaar en voor de wereld, we zijn rentmeesters
  • we stimuleren onderlinge solidariteit, we werken aan een gemeenschap
  • we leven vol verwachting in een geweldige toekomst, we hebben perspectief
  • we werken aan de ontplooiing van ieder mens, maar ook aan verantwoordelijkheid

Een prachtige, maar ook verantwoordelijke taak voor iedereen die onderwijs geeft op onze scholen.

Iedere school heeft haar eigen geschiedenis, haar eigen profiel en haar eigen gezicht. Maar iedere school begeeft zich binnen de bandbreedte van wat hierboven is geschetst. En natuurlijk houden we rekening met de maatschappelijke ontwikkelingen en toetsen we die aan onze visie en grondslag.